Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny. Historyczna szansa odbudowy polskiej podmiotowości w Europie

 

Każda dyskusja o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) powinna zaczynać się i kończyć od zmian w globalnych uwarunkowaniach ekonomiczno – politycznych. Przesuwające się centrum światowego handlu z nad Oceanu Atlantyckiego na basen Oceanu Spokojnego zostawia ogromną lukę w możliwościach wymiany handlowej pomiędzy Europy a Azją. Polska, z uwagi na swoje położenie geograficzne i niektóre historyczne doświadczenia, może być głównym beneficjentem globalnych zmian i odzyskać unikalną niegdyś pozycję państwa łączącego najważniejsze szlaki handlowe z Azji i Wschodniej Europy na Zachód. Warto pamiętać, że złoty wiek państwowości i rozkwit polskiej gospodarki w XVI wieku, w dużej mierze zawdzięczaliśmy właśnie naszemu unikalnemu położeniu na styku szlaków handlowych. Przesunięcie centrum światowego biznesu z Europy Środkowej nad basen Oceanu Atlantyckiego w XVII i XVIII wieku natychmiast odbiło się na pozycji Polski w świecie. Czy tym razem uda nam się wykorzystać kolejną globalną szansę? Warunkiem jest stworzenie, w przewidywalnie krótkim czasie, nowoczesnej infrastruktury odpowiadającej światowemu zapotrzebowaniu, mogącej skutecznie konkurować z niemieckimi czy brytyjskimi centralnymi ośrodkami komunikacyjnymi.

 

POBIERZ

Inne wpisy tego autora

5 najlepszych książek o polityce

Przyszedł czas na kolejny odcinek „Książkowego SKANERA Warsaw Enterprise Institute”. Jesteśmy rozpolitykowanym narodem, czas jest polityczny, świeżo po wyborach, nie dziwi zatem, że zaproponujemy Państwu