„W systemie, w którym państwo wszystkim ma coś dawać i zapewniać, każdy będzie narzekał, że dostaje za mało i walka będzie trwać bez końca.” To słowa Simpsona, jednego z niewielu polskich artystów, którzy deklarują się jako libertarianie i którym obca jest idea podatku reprograficznego.
Simpson to autor znanych i kontrowersyjnych grafik oraz murali, którego możnaby nazwać polskim Banksym, gdyby nie wolnościowy przekaz jego dzieł. Simpson jest także autorem pracy doktorskiej o wymownym, nawiązującym do dzieł ekonomisty Josepha Schumpetera tytule „Sztuka i twórcza destrukcja”.
W ramach comiesięcznego spotkania z sympatykami WEI zaprezentujemy wernisaż dzieł artysty, a Jan Sętowski, współwłaściciel prywatnej galerii sztuki współczesnej Iron Oxide w Częstochowie, w krótkim wykładzie odpowie na pytanie, dlaczego artyści tak łatwo padają łupem retoryki socjalistycznych polityków i dlaczego wolny rynek nie jest przekleństwem, a raczej błogosławieństwem dla prawdziwej sztuki. Mamy nadzieję, że uczestnikom da to asumpt do żywych kuluarowych dyskusji przy piwie.
O PREZENTOWANYM ARTYŚCIE
SIMPSON – artysta, malarz, autor murali oraz interwencji artystycznych w przestrzeni miejskiej. Obronił dyplom na Wydziale Malarstwa w warszawskiej ASP w pracowni prof. Marka Sapetty, a niedawno również pracę doktorską pod kierunkiem prof. Tomasza Sikorskiego na Wydziele Sztuki UJK w Kielcach. W swoich pracach bazuje na symbolach kultury masowej i internetowej, którym nadaje nowy wymiar znaczeniowy. W jego malarstwie przyjazna paleta barw kontrastuje z zawoalowanymi komentarzami na temat bieżących wydarzeń z zakresu polityki, ekonomii, kultury czy problemów społecznych. Zdeklarowany libertarianin.
JAN SĘTOWSKI – przedsiębiorca, współwłaściciel prywatnej galerii sztuki współczesnej Iron Oxide w Częstochowie. W swoich działaniach na rynku sztuki skupia się na powszechnej edukacji w tym obszarze w którym to drastycznie zawiódł system państwowego szkolnictwa. Do tej pory miał okazję wykładać w takich miejscach jak główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych czy Stadion Narodowy. Reprezentowanych przez swoją galerię artystów prezentował na zagranicznych targach sztuki w Monachium oraz przez wiele lat na rodzimych Warszawskich Targach Sztuki. Zdecydowany zwolennik systemu wolnorynkowego.