Przez lata prowadziłem firmę doradczo-szkoleniową, pracowałem z setkami firm i tysiącami menedżerów i myślę, że wiem co nieco o biznesie – no i teraz nieznany zew wzywa, żeby swoje 3 grosze wtrącić.
- Pierwszą i naczelną zasadą biznesu jest: Być jutro w biznesie. To cel, drogowskaz, busola. Wszelkie działania, które podejmujesz muszą uwzględniać tę zasadę. Oznacza to też, że nie możesz podejmować ryzykownych działań, które mogą cię z biznesu wyeliminować. Pierwsze, co powinieneś zrobić, to określić krytyczne warunki, które ci to umożliwią. Być jutro w biznesie – to twoja misja i wizja w pandemii.
- Pandemię przetrwają ci, którzy najlepiej dostosują się do zmian, a nie ci, którzy mają najwięcej pieniędzy, czy są najwięksi. Ci którzy będą na nią przede wszystkim patrzeć jako na szansę, a nie zagrożenie. Ci którzy będą zdolni intelektualnie i emocjonalnie zaakceptować nieuchronność zmian – starać się do nich dostosować i je wykorzystać. Płacz i rozczulanie się nad sobą – nie pomogą. Nie pomoże też przerzucanie odpowiedzialności za to co się dzieje z twoją firmą na rząd – to kompletnie bezproduktywne i nic nie da. Rachunków to nie powstrzyma. Postaraj się odnaleźć w nowej rzeczywistości i z niej skorzystać, w czasie gdy Twoja konkurencja będzie zajęta pyskowaniem na Fejsbuku.
3.
Wyrzuć pamiątki. Spal wspomnienia i w nowy życia
strumień wstąp.
Jest tylko ziemia. Jedna ziemia i pory roku nad nią są. (Herbert)
Strategia „żeby było, jak było” i wydzieranie się wniebogłosy z tym żądaniem – może okazać się nieskuteczne. Warto popatrzeć na smutne losy Platformy Obywatelskiej. Nie będzie jak było, trzeba porzucić marzenia i dostosować się do nowej sytuacji.
- Ludzie. Oszczędź ile się da. Ale zrób też listę krytycznych zasobów ludzkich, które ewentualnie zostaną zwolnione z firmy, razem z Tobą. Żeby zachować zdolność odtworzeniową – musisz mieć ludzi. Ludzi, którzy się znają i mają właściwe postawy. Same maszyny, ziemia, budynki, kapitał, technologie są nic nie warte, jeśli nie są ożywione pracą ludzką. Przechowaj kompetencje – to silna broń w walce konkurencyjnej.
- Krytyczne pytania w batalii o przyszłość. Czy moja firma ma szanse przetrwać? Jakie działania powinienem podjąć, żeby przetrwała? Jaką przewagę konkurencyjną jestem w stanie uzyskać? Jaką strategię powinienem przyjąć: Taniej? Lepiej? Inaczej? Jak zmieni się sektor w którym działam? Czy nadal będzie opłacalne uczestnictwo w nim? Kim są teraz i kim będą w przyszłości moi konkurenci? Trafna odpowiedz na te pytania zdecyduje o przyszłości i powodzeniu Twojego biznesu.
Poza tym trzeba pamiętać, że przetrwają tylko paranoicy, karaluchy i Maryla Rodowicz!