Siedem strategii rosyjskiej propagandy wewnętrznej
Maciej Pniewski 12.09.2016

Euromaidan opisał 7 strategii rosyjskiej propagandy wewnętrznej – oto one:

Jak rosyjskie władze używają wojny, by wpłynąć na współczesne społeczeństwo

1. Osłabienie krytycznego myślenia

Ta strategia polega na wywoływaniu poczucia dramatu wojny, współczucia dla ofiar, strachu który może osiągnąć rozmiary paniki, obawy przed zbliżającym się militarnym zagrożeniem. Używa się zdjęć zrujnowanych budynków mieszkalnych, cierpiących dzieci, ucieka się do kłamstw. Nie daje się szansy na racjonalną analizę – proponuje się wcześniej spreparowaną odpowiedź na przyczyny tego zła – obraz „wroga”.

2. Kreowanie obrazu wroga

W rosyjskiej propagandzie, wrogami są Stany Zjednoczone i ich tzw. „marionetki”, przez które rozumieć należy różne podmioty, od ukraińskich władz, aż do całej Zachodniej i Wschodniej Europy.

3. Łączenie wszystkich problemów wewnętrznych z czynnikami zewnętrznymi

Ubóstwo, kiepski stan dróg i infrastruktury, korupcja, złe warunki życia – wszystko to jest tłumaczone działaniami wrogów Rosji. Ogólny stan bezradności rosyjskiego społeczeństwa, kompensowany jest iluzjami udziału w historycznych wydarzeniach i powiązaniem z abstrakcyjnym pojęciem „Rosji”.

4. Podkreślanie jedności społeczeństwa w obliczu zagrożenia militarnego

Skoro to zły i zepsuty Zachód jest agresorem, społeczeństwo musi się zjednoczyć, by móc się tej inwazji sprzeciwić poprzez zwalczanie „zdrajców narodu”, którzy celowo wspierają zagrożenie.

5. Kreowanie obrazu Władimira Putina jako jedynego przywódcy zdolnego do powstrzymania zagrożenia militarnego

Kult jednostki otaczający Władimira Putina, ukierunkowany jest na przedstawianie go jako jedynego lidera zdolnego do przeciwstawienia się rzekomemu zagrożeniu militarnemu, z którym mierzy się Rosja.

6. Przygotowywanie na nieunikniony trud wojny

Niebezpieczeństwo rychłego wybuchy wojny (niewykluczone, że jądrowej) sprawia, że ludzie chętniej akceptują wszelkie niedogodności, traktując je jako „mniejsze zło”, albo poświęcenie, którego trzeba dokonać, by uniknąć konfliktu zbrojnego. Posługując się takimi argumentami, możliwe jest usprawiedliwienie każdego problemu ekonomicznego.

7. Kreowanie dla Zachodu wizerunku jednolitej Rosji, przygotowanej na wojnę

Przedstawienie większego zagrożenia militarnego dla Rosji niż jest w rzeczywistości.