Gospodarka
Biznes potrzebuje nowych rynków
02.08.2014

Miedziowy koncern rozpoczął wydobycie w swojej chilijskiej kopalni Sierra Gorda. W pierwszych latach działalności będzie tam produkowanych rocznie około 120 tys. ton miedzi, 50 mln funtów molibdenu i 60 tys. uncji złota. To bardzo dobry wynik, zwłaszcza, że w kolejnych latach wielkość produkcji będzie rosła.

Przy okazji przedsięwzięcia KGHM, polskie firmy dowiedziały się sporo o możliwościach inwestycyjnych w Chile. Zachęca do nich koncern, chilijski rząd, a także polska administracja.
Nie wiadomo, co z tego wyjdzie, ale pomysł na szukanie nowych rynków – poza Unią i Wschodem – jest całkiem dobry. Do tej pory niewiele polskich przedsiębiorstw zdecydowało się na inwestycje w obu amerykach czy w Afryce, ale wygląda na to, że będą musiały poszukać tam klientów. Sankcje wobec Rosji z pewnością osłabią rynki unijne, z kolei Wschód zamyka się i z każdym tygodniem staje się coraz bardziej nieprzewidywalny.

Polskie firmy niechętnie prowadzą interesy na nowych i bardziej egzotycznych rynkach, a jeżeli to robią, najczęściej wchodzą tam dlatego, że wcześniej zrobiła już to konkurencja – polska czy zagraniczna. Inwestycja KGHM przyszła w bardzo dobrym momencie: koncern przeciera szlaki w Ameryce Południowej, która może okazać się wybawieniem dla polskich przedsiębiorstw zmuszonych do szukania alternatywy dla Europy.

Stanisław Koczot

Fot. na CC2.0/aut. Isaías Campbell/flickr.com