Przemysł tytoniowy
O co chodzi w dyskusji nad strukturą akcyzy?
03.05.2014

Te dwie częsci to:

·       Kwotowej – podaje się ją na 1000 sztuk papierosów (obecnie 188 zł/1000 sztuk)

·       Procentowej – oblicza się od ceny (obecnie 31,41%) 

 

Przez kilka ostatnich lat co roku przy okazji podwyżek podwyższano część kwotową a procentowa się nie zmieniała (31,41%). To dobre rozwiązanie dla budżetu państwa oraz miejsc pracy w branży tytoniowej. Postulowana przez największego gracza na rynku tytoniowym zmiana struktury akcyzy czyli obniżenie części procentowej przy dużo większym podwyższeniu części kwotowej to niebezpieczne rozwiązanie:

 

Obniża ono podatki na droższe papierosy a podwyższa podatki na tanie papierosy. W efekcie opodatkowanie tanich papierosów byłoby prawie dwa razy większe, niż w  przypadku papierosów luksusowych

 

– Biednych konsumentów jest w Polsce najwięcej bo tanie papierosy to prawie 60% rynku. Jeśli podwyższy się im podatek będą szukać tańszych zamienników i przejdą do szarej strefy co oznacza straty dla firm zatrudniających kilka tysięcy pracowników i budżetu państwa

 

– Zmiana sposobu naliczania akcyzy oznacza też podatkowe przywileje dla największej na rynku firmy która dominuje w segmencie luksusowym i średnim, a dyskryminuje wszystkich pozostałych producentów. Centrum Adama Smitha szacuje, że zmiana struktury przyniosłaby największemu graczowi ponad 100 zysku będącego jednocześnie stratą budżetu państwa

 

– Zmiana struktury akcyzy zmniejszy zapotrzebowanie na krajowy tytoń i bezpośrednio uderza w polskich plantatorów tytoniu bo to polski tytoń używany jest do produkcji tanich papierosów.

 

Podsumowując zmiana struktury akcyzy (obniżenie części procentowej przy dużo większym podwyższeniu części kwotowej) uderza w miejsca pracy w sektorze tytoniowym bo na zmianie tracą wszystkie oprócz jednej firm. 

Fot. na lic. CC/Fried dough/Flickr.com