13.06.2017
Konferencja programowa Narodowego Kongresu Nauki
Ustrój i zarządzanie w szkolnictwie wyższym
Data konferencji:
19-20 czerwca 2017 r.
Organizatorzy:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Uniwersytet Warszawski
19 czerwca (poniedziałek)
17.20–18.20
PANEL II
Udział studentów, doktorantów, związków zawodowych i pracodawców w procesie zarządzania uczelnią
MODERATOR: Piotr Müller, Dyrektor Biura Ministra, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
PANELIŚCI: Dr Beata Baran, Krajowa Reprezentacja Doktorantów
Cezary Kaźmierczak, Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Dr inż. Janusz Rak, Prezes Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego
Patrycja Piłat, Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej
Dotychczasowy system zarządzania uczelniami przewiduje obligatoryjny współudział studentów, doktorantów, czy związków zawodowych w mechanizmach decyzyjnych. Również pracodawcy zaczęli ogrywać rolę we współzarządzaniu uczelnią poprzez powstanie uczelnianych konwentów. W środowisku pojawiają się różne opinie na temat obecnego modelu. Z jednej strony są jego zwolennicy. Podkreślają oni, że kolegialny sposób zarządzania uczelniami, w którym określone grupy mają zagwarantowane konkretne uprawnienia (w tym uprawnienia blokujące podejmowanie niektórych decyzji, w tym personalnych), pozwala na zachowanie właściwej równowagi oraz zabezpiecza słuszne interesy poszczególnych grup. Z drugiej strony pojawiają się zarzuty, że obecny system jest w niektórych miejscach dysfunkcjonalny, ponieważ utrudnia podejmowanie ważnych i trudnych decyzji oraz spowalnia proces decyzyjny. Dyskusja nad reformą systemu szkolnictwa wyższego jest doskonałym momentem, aby zastanowić się nad modelem zarządzania w uczelniach.
Istotnej uwagi wymaga wypracowanie modelu podejmowania decyzji m.in. w zakresie:
- szczegółowych zasad studiowania,
- zasad przyznawania stypendiów,
- sposobu ustalania wynagrodzeń dla pracowników, w tym przyznawania nagród,
- wymogów związanych z zatrudnieniem na konkretnym stanowisku,
- tworzenia programów studiów,
- realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w uczelni.
Przedmiotem dyskusji powinien być m.in. model partycypacji poszczególnych grup akademickich i grup wspierających uczelnię w wyżej wymienionym zakresie.
Więcej informacji pod adresem
Zachęcamy do oglądania transmisji online na stronie głównej NKN. Później pliki z zarejestrowanymi obradami znajdą się na tej stronie.