Nagroda dla PKP za największe marnotrawstwo środków publicznych

Doceniasz tę treść?

W czwartek, 7 marca, pod siedzibą PKP PLK w Warszawie wręczyliśmy przedstawicielom spółki nagrodę WEI w plebiscycie „Czarnej Księgi” za największe marnotrawstwo środków publicznych. Statuetka zostanie przyznana za zmarnotrawienie 1,75 mld złotych na budowę Dworca Łódź Fabryczna!

Wielkie projekty infrastrukturalne nie są złe z zasady, a na pewno nie może być zarzutem, tylko to, że są wielkie. Wszystko rozbija się o okoliczności. Ważne! Krytyka wykonania tej inwestycji infrastrukturalnej nie jest krytyką inwestycji infrastrukturalnych jako takich. Jest zwróceniem uwagi, że to, co konieczne, należy robić z głową właśnie dlatego, że jest to konieczne. Co więcej, okazuje się, że przyszłość Dworca Łódź Fabryczna zależy dzisiaj od tego, czy uda się zrealizować w pełni projekt CPK. Jeśli nie, pozostanie on pomnikiem bezmyślności.

Realizacja Dworca Łódź Fabryczna jak w soczewce pokazuje brak sprawności inwestycyjnej. Mamy w tym zakresie trzy zastrzeżenia.

  • Zastrzeżenie 1: Wyczucie czasu. Inwestycje powinny być rozsądniej rozplanowane w czasie. Dworzec Łódź Fabryczna został oddany do użytku w grudniu 2016 r., ale aż do tego czasu – mimo entuzjastycznych zapewnień władz miasta i PKP sprzed 6 lat, że będzie inaczej – liczba obsługiwanych pasażerów jest tak mała, że zieje pustkami. Generuje on koszty utrzymania rocznie na poziomie 14 milionów złotych. Były wicepremier Piotr Gliński na jednej z konferencji prasowej ujawnił, że „ta suma stanowi 90 proc. wydatków kolei na utrzymanie dworców kolejowych”.
  • Zastrzeżenie 2: Brak terminowości. Autorzy projektu przekonują dziś, że miał on nabrać ekonomicznego sensu wraz z oddaniem do użytku tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, który miałby zapewnić mu pasażerów kolei szybkich prędkości. Miał on zostać oddany do użytku do 2021 r., co oznacza, że całościowo w projekt „wplanowano” cztery lata „manka”. Byłoby to do zaakceptowania, gdyby budowa tunelu nie opóźniała się – a ta dzisiaj w najlepszym razie zostanie zakończona, a tunel oddany z końcem 2024 r. Należy zadać pytanie, czy rozsądne jest uzależnianie rentowności jednej inwestycji od drugiej, gdy możliwe są tak wielkie opóźnienia? Czy podatnicy mają płacić za brak sprawczości inwestycyjnej?
  • Zastrzeżenie 3: Wielkość. Dworzec jest prawdziwym gigantem, co rodzi pytanie, czy faktycznie po zakończeniu implementacji CPK będą w stanie wypełnić go nowi pasażerowie. Tu jeszcze raz wracamy do koordynacji w czasie. Przebudowę dworca należało zsynchronizować z budową tunelu średnicowego i być może „umodułowić”, umożliwiając łatwe rozszerzenie pojemności w przyszłości.

 

Otrzymaliśmy w tej sprawie komentarz od Karola Jakubowskiego, zastępcy Dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK S.A.:

Dworzec Łódź Fabryczna to zrealizowana inwestycja stanowiąca część dużego projektu polegającego na budowie nowej linii średnicowej pod Łodzią. Dzisiaj Łódź Fabryczna to stacja czołowa, czyli taka, gdzie pociągi zaczynają lub kończą swój bieg. W obecnej sytuacji, możliwości dworca i stacji nie są w pełni wykorzystane. Ten stan rzeczy zmieni się, kiedy oddane do użytku zostanie podziemne połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.

Dodatkowym efektem obecnie realizowanego etapu inwestycji będą 3 nowe podziemne przystanki, które ułatwią komunikację mieszkańcom miasta i regionu. PLK SA wychodzą z ofertą najmu do potencjalnych kontrahentów. Przewiduje się, że wykorzystanie lokali wzrośnie w momencie, kiedy Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową.

 

PRZYZNALIŚMY TEŻ NAGRODĘ ZA NAJBARDZIEJ ABSURDALNE MARNOWANIE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH. Przeczytaj o tym TUTAJ.

Inne wpisy tego autora

O przyszłości gotówki w naszym kraju zdecydują Polacy

W związku z postępem technologicznym, globalna rewolucja finansowa premiuje płatności bezgotówkowe. Ograniczanie fizycznej gotówki w obiegu gospodarczym jest niestety regulacyjnie wspierane przez polityków. Eksperci, którzy